Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rulleski i Oslo

Collapse
X
  • Filter
  • Tidsrom
  • Vis
Clear All
new posts

• Rulleski i Oslo

Rulleskibanen i Holmenkollen og veien inn Maridalen er vel kjente løyper, og snart skal det visstnok bygges egen rulleskitrasé i forbindelse med nytt skiskytteranlegg på Grorud, så kanskje en idé å samle erfaringer om disse og også andre turer i byen her. Lengde, hardhet, underlag, forhold, farer osv.

Gang/sykkelstien langs Akerselva, Grunerløkka - Nydalen

Har nå gått denne en god del turer opp og ned hvilket er ca. 5km hver vei. Vil helst helt opp til Maridalsvannet for å se fri natur men det er grus siste delen og liker ikke å gå trafikkert vei ved siden av. Men dette er uansett en fin tur som begynner slakt og inneholder en bra blanding av stigninger og mellomparti så bra trening. Totalt 100+ høydemeter. Partiet ved Hønse-Lovisas hus er ganske så bratt men får jo brukt glidende fiskebein-teknikken (kjerringdans?) og kan tenke på siste etappe fra Tour de Ski her.. Asfalten er så som så og litt sprekkete/ruglete/lappete visse plasser men blir vant til det. Anbefaler å bruke brems på denne turen da noen steder er bratt men også endel folk/barn/hunder, dog skal det vel gå uten hvis en er forsiktig og tar av skiene hvor det er på det bratteste.

Akerselva er jo utvilsomt ganske idyllisk og luften tålelig bra her (har aldri luktet eksos eller blitt sår i halsen). På varme sommerdager kan man kjøle føttene eller rett og slett ta seg en dupp i elva ved Nydalen da det jo er en badeplass der og en blir ganske så het av å klatre 100+ høydemeter på sommeren med hjelm på. Da elvevannet her som kjent er drikkevannet fra Maridalsvannet og ikke har rent lange veien før det har kommet til Nydalen er det derfor rent og fint. Om helgene kan det bli litt for mye folk særlig nederste delen så da går jeg en del sidegater opp men så er det jo til gjengjeld mindre trafikk der. Eneste problemet med denne løypa bortsett fra sen fjerning av vinterens strøgrus og litt gjørme/grus etter regnskyll ellers, er egentlig løshunder da det er mange som ikke overholder båndtvangsreglene og av en eller annen grunn blir bikkjene veldig opphisset av rulleski og flyr på meg til stadighet så har hatt noen ganske skumle episoder med de. Dette er dessverre et ubehag og risiko man blir nødt å forholde seg til på denne løypa da det ikke er bare å holde seg til båndtvangperioden siden det er så mange som ignorerer påbudet. Dog har jeg sendt inn klage til Bymiljøetaten om at de skjerper kontroller og kjører kampanje mot dette så det er jo håp om bedring (send inn klage hvis du også er plaget). Tross det er det utrolig kjekt å kunne gå på skitur i et trafikkfritt og koselig område. Anbefales.

Comment

En annen tur er den nye havnepromenaden som går mellom Sørenga og Frognerkilen. Lengde 5 km hver vei. Størstedelen er tidligere fri for vinterens strøgrus enn Akerselva, er jo helt flat og har mye bedre asfalt. Selvfølgelig flott utsikt og med sjøbris er det stort sett frisk og fin luft der også unnttatt delen fra Aker brygge til Frognerkilen da E18 jo går rett ved. Rundt Rådhusplassen og Aker brygge kan det bli litt navigering og vanskelig å gå, men stort sett greit. Av og til treffer eksosen fra danske- eller tyskebåten akkurat og kan være skikkelig ille, men de er jo ikke alltid inne og heller ikke ofte vinden er akkurat slik. (Nå er det uansett snakk om at båtene skal få landstrøm nettopp for å få bukt med dette problemet) Havnepromenaden har mye færre løshunder, men mangel av stigninger gjør kanskje turen litt ensformig, dog er den fin uansett.

Comment

Veien inn Maridalen fra Brekkekrysset til Skar (veien går ikke lengre enn Skar). Ca. 8 km hver vei.

Fin turløype da den ikke har de aller bratteste bakkene og går i et fint område ved Maridalsvannet og inn skogen etter det. Dessverre er veien veldig gammel og har ikke så mye som antydning til skulder så det blir å gå midt i veibanen, og den er også ganske smal. I tillegg er asfalten temmelig ru og sprekkete. Har hatt en episode med at staven hang fast i en sprekk da jeg gikk mot kanten for å slippe forbi trafikk og kunne lett ha gått på trynet iom jeg bruker hemper med borrelåsfeste så kunne ikke bare å ha sluppet den, men heldigvis løsnet den i siste sekund. Mens smale hjul på skøyteski kan også gå nedi de verste sprekkene så må være bra obs.

Biler er stort sett tolerante etter hva jeg har erfart, men liker ikke el-biler som jeg ikke hører og plutselig bare er der, så går nå på venstre siden av veien for å kunne se ting komme. Dette er jo egentlig den riktige siden å gå på siden vi er for fotgjengere å regne, og er absolutt best på denne veien for hvis det er møtetrafikk er det rett og slett ikke plass til alle når jeg skøyter og da er det best å kunne se det skje og kunne gå inn til siden eller helt av veien. Men skal jeg være ærlig liker jeg ikke å gå blant biler slik da det jo er å leke litt med livet, og denne veien blir mye brukt til kjøreopplæring og da kan det jo skje mye rart. Har blitt sneiet tett av en som ikke så gammel ut i det hele tatt.

Det har visstnok blitt lovet av politikere at det skal bygges stor veiskulder nettopp for alle syklistene og rulleskigåerne her, men det var mange år siden jeg hørte det og ingenting er skjedd. Ikke engang sprekkene blir særlig reparert annet enn en like farlig lapp på de aller verste stedene. Summa sumarum en grei tur, men pga. farene en jeg kun tar tidlig vår før strøgrusen er borte andre steder.

Comment

Har nå endelig fått prøvd rulleskiløypa i Holmenkollen og det var jo en drøm. Runden er på ca. 4 km. Har gått en del på ski i samme sporet denne vinteren så kjenner profilen godt, og det gjør også de som har sett skiskyting på TV for det er jo på store deler av denne rundene gåes mellom skyting. Det er noen som har filmet en full runde som kan ses her.

Som kjent av de fleste er dette generelt en ganske tøff løype med mye opp og ned og få hvilepartier. Se her for løypeprofil (sløyfa som går ved kapellet er ikke med i rulleskiløypa (ikke asfaltert)). Denne løypa er absolutt ikke for nybegynnere for det er bratt i bakkene og noen av nedkjøringene går eller ender i krapp sving så jeg hadde nok ikke turt å trene her jevnlig uten brems for det er risikabelt, særlig når det vått. Asfalten er selvfølgelig så bra den kan bli, hverken for glatt eller for grovt, og stavene glipper så og si aldri.

Hadde ventet masse folk denne søndag ettermiddagen, men så bare et par stykker hvilket jeg synes var litt rart. Kanskje den er litt for stri for søndagsturene? Litt pes for en som bor i sentrum å bruke totalt en drøy time i bil eller på T-banen opp og ned (+ litt transportetappe derfra og til løypa), men i helgene når gang/sykkelveiene i sentrum er fulle er det kjekt sted å dra, og banen er jo også tilfredsstillende hard. Fantastisk utsikt, historisk sus og luften er jo generelt bra, dog skal det sies at det er overraskende mye trafikk på veien ved siden av og du kjenner faktisk eksosen rive i nesa der løypa er nærmest, men det er bare et lite stykke.

Comment

Relaterte innlegg...

Collapse

• Berserk
            Bremser til rulleski
            Berserk
            Nå er det kommet en norsk patent som ser bra ut med strømdrevne hydrauliske skivebremser, trådløst styrt av en hendel på staven. Vet ikke hvordan...
            28-05-2016, 00:11
          • Berserk
            Rulleski i Oslo
            Berserk
            Rulleskibanen i Holmenkollen og veien inn Maridalen er vel kjente løyper, og snart skal det visstnok bygges egen rulleskitrasé i forbindelse med nytt...
            15-04-2016, 21:20
          • Snasen79
            Slipe rulleski-pigger på stavene???
            Snasen79
            Jeg har hatt for vane å bytte ut rulleskipigger på stavene ganske ofte, enten fordi de brekker eller at de blir så sløve at de ikke fester skikkelig...
            18-03-2016, 14:08
          • Treningsjenta86
            Glassfiber eller aluminium rulleski?
            Treningsjenta86
            Jeg har blitt "avhengig" av skigåing i vinter Så tenker å fortesette og gå på ski nå som våren kommer. Rulleski!!!

Skal...
            16-03-2016, 14:05
          Jobber med saken...
          X