Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glidemiddel til skin-ski - Swix Skinwax eller andre produkter?

Collapse
X
  • Filter
  • Tidsrom
  • Vis
Clear All
new posts

• Glidemiddel til skin-ski - Swix Skinwax eller andre produkter?

Har hatt en del turer på mine skin-ski (Rossignol r-skin), og er stort sett bra fornøyd. Sitter (stort sett) som støpt, og gliden er som regel grei, i alle fall på gammel snø. Men har merket at gliden blir ganske mye dårligere på nysnø, spesielt på kald nysnø. Men ble tipset om å bruke glidemiddel for skin-feller, og testet dette. Og det hjalp faktisk veldig bra. Jeg har foreløpig kun testet Swix Skinvax, og det hjalp som sagt. Noen som har erfaring med tilsvarende produkter til skin, og som kan gi tilbakemelding på hvordan disse fungerer i forhold til Swix Skinwax. Bedre? Verre? Har blitt godt vant til å slippe å smøre med r-skin skiene mine, og vil gjerne fortsette med det. Men ønsker jo også gjerne max glid

Takk for tipset. Har selv Atomic Skintec Pro som jeg kun har testet tre turer, min foreløbige erfaring er at de gir spikerfeste, men at det går litt utover gliden (testet de på nysnø). Ble festet noe dårligere etter bruk av Swix Skinwax? Hvor lenge sitter produktet på før du må smøre på nytt? (For eksempel hver dag?)

Comment

Hei. Har samme erfaring som deg, sruben. Fornøyd med festet med skin (Rossignol R-skin), men går litt utover gliden. Dette til tross for at skine er plukket med hakket stivere spenn enn vekt skulle tilsi. Gikk faktisk Vasaloppet på skin i helga, og der kom det veldig tydelig frem at de kommer til kort på glid. Damer med helv vekt av meg suste forbi i utforkjøringene. Men hadde godt feste på vanskelig føre, det skal sies.

Har brukt Swix Skinwax endel (gjorde også det i Vasaloppet). Føler den gir hakket bedre glid (men ikke revolusjonerende). I tillegg hindrer den antydninger til ising/klabbing i fellene ved vanskelig nullføre, noe som er verdifullt. Den har ikke påviker festet i særlig grad hos meg. Kanskje litt de første par hundre meterne etter påføring, men ikke noe å være skeptisk til.

Smører med Skinwax før hver tur. En boks er billig (relativt sett i forhold til annen skismurning). Koster ca 140,- og holder til flere titalls turer.

Comment

Kjøpte også R-skin i vinter, og er veldig fornøyd. Har fått mange sinnsykt bra treningsturer på dem - uten en eneste bekymring om smøring. Men kjenner de lugger litt iblant, så tenkte å prøve om Swix Skin Wax hjelper etter å ha lest dette. Men da jeg oppsøkte butikken for å kjøpe den fant jeg til min store overraskelse ut at den er for fjellski (randonee og toppturski!) Svært skepisk til å dra på dette under treningsskia.... :/

Comment

Hehe, har også sett at det står "for toppturer og randonee" på boksen. Men samme prinsipp, gir samme effekt på langrenn/treningsski med fell også:

-forhinding av ising
          -bedre glid
          -mindre smuss som fester seg

Grunnen til at det ikke finnes en "egen" boks til langrennsski enda, er nok at Swix har blitt litt tatt på senga av ekspolosjonen av skin-ski i år. Jeg tipper på at de kommer med en ny boks rettet mot langrenssegmentet neste år, med samme stoffet oppi, bare dyrere... For etterspørselen etter skinwax har eksplodert med skintec-bølgen i år. Måtte rundt i mange butikker før jeg fant noen som hadde skinwax igjen i hylla, for å si det sånn...

Comment

Mine ski er også hakket stivere enn normalt for min vekt. De er oppgitt fra produsent å være fra 70-95kg, og i skiselector maskinen kom de ut med en idealvekt på 78-79kg (jeg veier 70kg). Men tror det spiller litt "negativt" inn at disse fellene ligger utenpå sålen og ikke i flukt med sålen, dermed vil de komme fortere i kontakt med underlaget enn normal skismøring. Jeg gikk endel på skiene mine i helgen 11-13.mars og skjøv da bindingene ett hakk bakover, det hjalp ganske mye! Ikke noe mer lugging etter dette, men fortsatt litt redusert glid. Skal prøve ut Skin Wax e.l. Vil det fungere like greit med vanlig Swix hurtigglider tro? Har noen sånne Swix F6L eller lignende tilgjengelig fra før. Men må si det var en fornøyelse å gå på skintec skiene mine den søndagen på Svanstul når det var ca +5 og mange gikk og banna og sverta og jeg hadde spikerfeste. Ble spurt av noen hva jeg hadde smurt med he he :-)

Comment

Har vært skeptisk til felleski nettopp på grunn av glid. Men gikk turrennet Hovden Tour på Hovden i helgen. Og noen dager før så jeg på værmeldingen at det kom til å bli helt kriseføre, så gikk til innkjøp av ski med fell (Fischer Twinskin Race). Fikk aldri testet før rennet, så var svært spent. Men var en utrolig positiv opplevelse. Hadde tilnærmet spikerfeste på føre som varierte fra -1 via 0 til +2. Løp forbi mange som slet skikkelig med festet i oppoverbakkene. Jeg smurte etter tips fra bekjent som er semiproff smører med en blokk HF glider. Gned den på fellene i retning med "hårene". Ingen innsmelting. Det funket supert. Ingen ising eller kladding, selv på dette vanskelige føret. Og god glid, ikke spesielt mye hugging i skiene.

Men nå hjalp det vel også på gliden at jeg også har valgt relativt friskt spenn. Når det gjelder at fellene "bygger litt ut" fra sålen, så skal det være tatt høyde for fra fabrikkens side når de merker med idealvekt, vil jeg tro. Men likevel viktig å få plukket riktige ski, for som ​sruben beskriver over, så er det vanvittige intervaller ski ofte er merket med fra fabrikk. 70-95 kg... Er jo som å si at "disse passer nesten alle", noe vi skiinteresserte vet at ikke er tilfelle!

Comment

Relaterte innlegg...

Collapse

Jobber med saken...
              X