Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seabird Wave 5.5 Surfski vurdering

Collapse
X
  • Filter
  • Tidsrom
  • Vis
Clear All
new posts

• Seabird Wave 5.5 Surfski vurdering

Fikk min Seabird Wave 5.5 Surfski på vannet i 2014, og har siden brukt denne til trening.

Begynte å padle i 2012, så er ikke noen ekspert, men padler halve året aktivt for trening, samt at det er nydelig avkobling. Padler da stort sett flatt vann og med god intensitet i 1-1.5 t. Padler også noe intervall.

Tilbake til Wave 5.5: Jeg har denne surfskien i Advantage-utgaven (sort og hvit, 18 kg på papiret). Jeg liker designet på surfskien svært godt, og har også fått endel kommentarer på at den "ser bra ut". I tillegg har den grei oppbevaringsplass (vanntett) til mobil og verdisaker, samt strikk på bakdekk. So far, so good! Men i det du skal legge den opp på biltaket første gang, avsløres den første mangelen i designen; den mangler "håndtak" på siden av sittebrønn, og er derfor nokså vanskelig å håndtere i transport alene. Det er endel surfi-modeller som mangler disse håndtakene, men de som har det, har et stort pluss... Dette har også noe med sikkerhet å gjøre, om man skulle om man skulle havne i vannet.

På vannet er Wave 5.5 fantastisk, synes jeg. Den har gode egenskaper i bølger og på surf, og den er utrolig stabil. Her er du nesten garantert å ikke gå rundt om du ikke vil. Samtidig er den rask på flatt vann (som en glassfiber turracer kanskje?) Og denne kombinasjonen er gull verdt! Fikk virkelig nytte av den i Blindleialøpet 2015, da padlere gikk rundt overalt. Var ikke noe problem å holde seg oppe i Wave'n, og holdt samtidig farten til "feltet".

Det er altså mye positivt å si om denne surfskien. I tillegg til mangel på side-håndtak, er nok materialkvalitet dens ulempe. Har fatt problemer med vanninntrenging bak ved gjennomføring av ror siden første tur. Ikke noe kristisk, men må tømme skroget for ca 1-2 dl etter en langtur. Dette er forsøkt fikset hos verksted, uten hell. Burde stått på mer for ovenfor Seabird for å få ny båt i etterkant, noe jeg ikke har gjort. Så usikker på om dette er et generelt problem, eller om jeg har fått en "mandagsversjon".

Alt i alt: Seabird Wave 5.5 er en grom surfski, men det lugger litt her og der...
    Seabird Wave 5.5 surfski

Relaterte innlegg...

Collapse

Ingen info her - foreløpig...

Jobber med saken...
X